Sunday, January 23, 2011

Sedikit info tentang ISMEP..

Assalamualaikum..sahabat-sahabat sekalian..Seperti yang telah ana janjikan,ana akan postkan tentang info dan maklumat yang ana dapat hasil dari mendengar taklimat ISMEP pada hari sabtu yang lalu..Namun tidaklah begitu detail ana nak terangkan pada sahabat-sahabat sekalian..bolehlah serba sedikit untuk ana kongsikan bersama-sama antum semua..ana mulakan dengan pengenalan tentang ISMEP dahulu...

ISMEP

Adalah singkatan dari Islamic Studies of Middle East Program.Merupakan sebuah program Pre-Departure yang dianjurkan oleh Sekretariat Antarbangsa ISMA(SEKITAR ISMA) bertujuan untuk memberi ruang kepada para pelajar lepasan SPM dan STAM yang ingin menyambung pengajian mereka di Timur Tengah,agar bersedia dalam suasana pengajian mereka di sana.

Pihak ISMEP mencadangkan kepada kami supaya mengikuti Pakej Mumtaz. Mumtaz adalah singkatan kepada MUSAFIR MAHASISWA TEMPATAN KE AZHAR.Ini kerana Pihak Mumtaz akan menyediakan segala kelengkapan kepada kami seperti menguruskan dokumen-dokumen pelajar, menguruskan visa dan tiket penerbangan ,menguruskan proses ahli pakej Mumtaz sehingga ke Mesir. Kelebihan mengikuti pakej ini pula; ahli-ahli pakej akan pergi ke Mesir lebih awal daripada mereka yang pergi di bawah kerajaan negeri / sendiri.Iaitu sekitar bulan 8. Tambahan pula ahli-ahli akan disediakan rumah sewa,makan selama 2 bulan,kelas intensif bahasa arab selama 2 bulan,pengurusan pendaftaran di Azhar dan JPMK dan jaulah/lawatan pelajar-pelajar baru di Kaherah. Jadi persediaan pelajar-pelajar yang menyertai pekej akan lebih mantap untuk ke kuliah yang pada kebiasaannya akan bermula pada bulan 10.Berbeza dengan mereka yang pergi di bawah kerajaan negeri yang akan bertolak ke Mesir pada bulan 9. Sukanya ana mengingatkan bahawa untuk pergi dengan Pakej Mumtaz ini dikenakan bayaran sebanyak RM 3500 atau lebih mengikut kada tukaran semasa. Semuanya siap akan diuruskan oleh mereka.

Mengikut maklumat yang ana dapat,ISMEP banyak menekankan tentang pengajian di Mesir. ISMEP hanya menyentuh sedikit sahaja tentang JORDAN dan negara Timur Tengah yang lain.Ini kerana kebanyakan penceramah seminar merupakan bekas graduan dari Mesir.Menurut mereka,wakil dari jordan ada tetapi,pelajar tersebut telah pulang ke jordan semula sebelum tarikh taklimat ISMEP ini.Pakej MUMTAZ hanya menyediakan perkhidmatan mereka di Mesir dan Jordan sahaja.Tetapi,bayaran pakej untuk ke Jordan mungkin mahal sedikit berbanding ke Kaherah.

BIDANG PENGAJIAN.

Bidang pengajian yang dibentangkan dalam taklimat tersebut merupakan bidang Usuluddin,Syariah, dan Lughah. Mereka hanya memperkenal dan menerangkan serba sedikit tentang pengajian di sana.Rasanya tidak banyak maklumat tentang bidang pengajian di dalam seminar tersebut. Ini kerana penceramah hanya menunjukkan jenis-jenis kitab dan menerangkan kelebihan-kelebihan yang terdapat di dalam ketiga-tiga bidang tersebut.

*Syariah;
~Banyak menekankan pembinaan hukum islam.
~Berteraskan hafalan dan pemahaman.
~Perlu menghafaz 8 juzuk dari Al-Quran selama 4 tahun.

*Usuluddin
~Pemahaman terhadap sumber dasar dari perspektif luas,tidak tertumpu untuk hukum dan tidak berteraskan hafalan.
~Mesti menekankan kekuatan hafalan dan kekuatan bahasa.
~Hafazan Al-Quran juga wajib.

*Lughah
~Banyak menekankan nahu soraf.
~Pemahaman dan penghafalan amat penting.

***Menurut penceramah tersebut,bagi mereka yang ingin melanjutkan pengajian ke Mesir perlulah menghadapi Imtihan Qabul di sana.Jika mereka gagal dalam imtihan qabul,mereka akan ditempatkan di Matriks Al-Azhar selama 6 bulan. Bagi mereka yang ingin mengikuti pengajian ke Jordan pula,akan menduduki Imtihan Markaz Lughah.Jika mereka gagal,mereka perlu mengikuti kelas markaz lughah.Dan dikena kan bayaran sebanyak 29 dinar = RM145.(Uni. al-bait) dan di univerct Yarmouk dan jordan univerct 2 kali ganda daripada itu.Mungkin di univerct Mu'tah lebih murah berbanding 3 univerect di atas. Di univerct al-bait pula,setiap kali masuk sem akandikenakan bayaran yuran semester. Juga bayaran bagi setiap madah yang diambil..kalau di Al-bait akan dikenakan 30 dinar =RM150  setiap madah. Satu sem kita dibenarkan mengambil 4-6 madah mengikut kemampuan. Dan setiap sem mempunyai 4 bulan. itulah serba sedikit tentang pengajian di Jordan. Tidak menjadi masalah bagi yang mampu..

Di Mesir,kita hanya dikenakan bayaran puluhan ringgit untuk yuran.Maksudnya tidak sampai seratus ringgit setahun. Malah duit kita akan menjadi lebih banyak di sana.RM1 malaysia menjadi 1.50 di Mesir. Kos sara hidup pula amatlah rendah. Dan mengikut kata bekas graduan mesir,kita boleh meminta sponser dari Al--azhar dan Quit..Ini kerana mereka amat sayangkan kepada pelajar yang bersungguh-sungguh hendak mengikuti penajian  agama.Oleh kerana itulah mereka bermurah hati memberikan biasiswa kepada pelajar-pelajar.

~Rasanya ini sahaja maklumat yang ana peroleh dari seminar tersebut.Jika ada yang tidak faham/soalan2 silakan bertanya kepada ana..dan untuk pengetahuan lebih tentang ismep layarilah laman web di bawah ini...:
http://bumianbiya2u.blogspot.com/ ......Sekian sahaja perkongsian maklumat dari ana..jika ada apa2 soalan  boleh tanya..insyaallah ana akan jawab yang termampu..Terima Kasih....

4 comments:

  1. salam,,, thanks,,, info yg bermanfaat,,,,
    tapi mcm mane nak sertai group mumtaz tu,,?? n mumtaz tu akan uruskan kite,,sampai urusan visa di mesir tu ke,,?? harap dpt bantu,,,

    ReplyDelete
  2. nk join group mumtaz tu boleh hubungi pejabat dye..yup..mumtaz tu akan uruskan kita sampailah kita tiba di mesir..malah ,kita sampai je dye terus sambut kita kt airport.. n bw kita ke rumah sewa...semua ditanggung beres..
    ni no pejabat ISMA..: 03-89261520(pejabat),013-3882505(sani),fax:03-89261520..

    laman web: www.jalinanukhuwah.info
    :www.ismaweb.net

    ReplyDelete
  3. afwan..jom r g ikut pakej..leh g same2,,,huhu,,,,

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...