Monday, December 24, 2012

Kalaulah??


Kalaulah kita sedar Allah sedang melihat  kita.
Nak ke kita buat dosa lagi..?
  Kalaulah dosa itu macam batu.
Berapa berat perlu kita angkat?
  Kalaulah pahala itu bagai duit.
Berapa banyak kita boleh simpan dalam akaun?
  Kalaulah nafsu itu punya bentuk dan rupa,dan syaitan ada di sebelah kita dalam wajah tersendiri.
Adakah kita akan berkawan dengan mereka?Atau takut dalam memusuhi mereka..?Atau kita tetap jadi lagi teruk dari syaitan..(tetap sama seperti yang biasa kita buat)


 Kalaulah Nabi Muhammad hidup bersama kita.
Adakah kita layan baginda selayaknya sebagai seorang nabi.?Malu berbuat dosa depan mata yg banyaknya bertimbun2.Malu dengan syirik dan khurafat yang kita buat.Malu sebab tinggalkan risalah baginda.Malu bergaduh sesama islam padahal kita dah tahu kita bersaudara.Hanya sebab kuasa,ideologi dan harta..

  Padahal dah tahu tak bawa ke manapun harta berlambak sedunia..! Padahal dah tahu pegangan kita sama!! Padahal dah tahu pangkat dan jawatan tak mampu membeli ampunan dari tuhan..!!
  Kalaulah kita nampak syurga dan neraka.
Tempat dan rupa nya bagaimana?Apa ada dalam syurga?Apa isi neraka?Dan setiap Ahmad,Abdullah,Nur,siti dicop dia munafiq,kufur,islam atau beriman.Masihkah aku dan kau lari dari tanggungan amalan...Masihkah kita berdalih dan beralasan..??
  Kalaulah Allah menampakkan wajahNya pada kita,
masihkah kita sanggup syirikkan Dia..?
Agungkan cinta manusia lagi tinggi dari cinta Dia..!!!

  Berkalau-kalau itu amalan syaitan..tapi "kalau" yang ini saya tulis untuk keluarkan kita semua dari terus tunduk kepada syaitan...jadi fikir2 lah wahai sahabat...renungkan dan muhasabah diri..sebanyak mana pahala dan banyak mana dosa yang telah kita lakukan sebelum maut menjemput kita....


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...