Thursday, June 7, 2012

Epilog Perjalanan Ini...~




Assalamualaikum..to all readers...apa khabar semua?
 Harapnya sihat wal afiat di bawah lindungan Allah taala...hari ini ana saja nak berkongsi satu puisi 
dengan kalian semua..tapi puisi ini bukan ana yang tulis,hamba Allah lain yang menulisnya..
tapi ana tak ingat siapa..puisi ni dh lama dah,,
masa tengah belek-belek fail-fail lama tadi ana terjumpa puisi ni..
puisi ni ana salin dari internet kot...
hermm,,terasa seperti menarik pula puisi ini,,
so,ana tergerak nak kongsi puisi ni dengan antum & antunna semua..sebab ianya berkait dengan
kehidupan kita yang penuh dengan ujian,,untuk melihat sejauh mana
kesabaran kita dan tabahnya kita dalam mengharungi mehnah kehidupan di dunia ini...
semoga bemanfaat untuk semua..




Epilog Perjalanan Ini

Kecil anak mata,
tatkala merenung dan mengamat
kitab-kitab ilmu yang tak terkira banyaknya,
perlu diselusur,perlu diamat..

Pujangga lama pernah berpesan,
kalau mengaji biar sampai ke cina,
tak usah dikira biar bertahan,
usia di bumi takkan disia..

Ya!

Kalau dulu,
aku belajar untuk mengetahui,
aku belajar untuk membuat,
aku belajar untuk menjadi,
aku belajar untuk hidup bersama.

Kini,
aku belajar untuk diuji,
aku belajar untuk berdebat,
aku belajar untuk diselidiki
aku belajar untuk berpura-pura

Kini dan dulu,
dulu...kini
bezanya tak boleh diburu,
bezanya amatlah tinggi.

Perjalanan dulu,
mengajarku erti belajar,

Perjalanan kini
tiada berakar,
cuma mengajarku erti diuji..

penulis : tak ingat siapa orangnya..

*nak puisi dari hasil karya ana? nanti ana titipkan di sini ye..
tapi ana ni tak lah hebat dalam bepuisi,,
n bukan seorang yang puitis,
tapi ana sedang belajar untuk jadi seorang yang puitis dalam berpuisi..
doakan ya sahabat-sahabat sekalian...
semoga berjaya buat satu puisi yang bagus untuk manfaat bersama...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...