Wednesday, December 29, 2010

Sambungan dari dalil tentang HIJAB..




So, apa huraiannya? Apa dan bagaimana bentuk jilbab tu?

Jilbab dari segi bahasa ialah pakaian yg menutup kepala, wajah &dada.
macam purdah or niqab la...

Saya lebih cenderung sebut jilbab sebab ia adalah istilah dlm AlQuran.
bagi saya, jilbab adalah Wajib kerana ia adalah perintah ALLAH yg amat jelas dlm AlQuran yaitu di perintahkan ke atas isteri-isteri Nabi &wanita-wanita org-org yg beriman.

Dlm ayat itu ada kalimah, bermakna ia adalah fe'el amar (kata kerja yg menyuruh).
bila ia adalah ayat perintah, maka ia wajib di laksanakan.

maka di sini, adakah kesimpulannya muka wajib tutup
walopun ia bukan aurat?

Soal kewajipan jilbab xperlu di pertikaikan pun.
yg dipertikaikan hanyalah: adakah muka itu aurat ataupun tidak.itu shj.
dlm hal ini, tiada dalil yg jelas dlm AlQuran.
makanya ia termasuk masaalah KESAMARAN.

Dlm bab pengambilan hukum, dalil yg jelas lagi kukuh di utamakan dulu, barulah di ikuti dalil yg
samar-samar.
biasanya yg samar-samar itulah yg di gelar khilaf.
so,
ikutlah apa yg telah jelas &tinggalkan yg sama-samar.

Kebelakangan nih saya cenderung utk tidak berhujjah dgn dalil Sunnah @ hadis kerana ada hadis mutawatir yg mengatakan bahawa org yg berdusta atas nama nabi maka neraka lah tempatnya!
sebab itu saya lebih mengutamakan ijtihad dgn AlQuran dari berdalilkan hadis
(mcm mazhab hanafi).
kerana beratnya ancaman mendustakan sesuatu atas nama nabi!

kalau dalil AlQuran dah tentu konfem dari sisi ALLAH.
berbeza dgn hadis yg perlu di qualify kan martabat kesahehan hadis itu terlebih dahulu.
maka sebab itulah ulamak mujtahid mengatakan dalil Sunnah@ dalil hadis tentang hukum cabangan (furu') itu hanyalah berdasarkan sangkaan yg baik semata-mata shj.
berbeza dgn AlQuran, dalil yg dah memang konfem dari sisi ALLAH akan kewajipannya.

-------??ada byk hadis sahih pasal boleh nampak muka tp ada juga hadis sahih yg suruh tutup muka. Byk hujah2 yg menjurus kpd wajib.?? --------

Nah! di situlah kewujudan khilafnya bila berdalilkan Sunnah@ hadis-hadis yg berlawanan.
adapun setiap hujjah itu ada tingkatan kekuatannya sedangkan hujjah AlQuran itu lebih tinggi& kuat serta kukuh dari hujjah hadis.
maka sebetulnya, syariat islam itu haruslah ditegakkan dgn dalil-dalil yg kukuh seperti AlQuran terlebih dahulu. barulah di ikuti dalil-dalil hadis seperti dlm masaalah purdah, niqab dsbnya.

Sebetulnya mereka pun punya dalil yg menyebabkan mereka cenderung berpendapat sedemikian.
Islam menuntut manusia membawakan dalil &bukti-bukti yg kukuh dari ALLAH SWT.
sedangkan perbuatan zina pun memerlukan saksi 4 org yg adil. inikan sunnah nabi muhammad SAW.
maka tentulah sulit membuktikannya jika kita tidak hidup sezaman dgn nabi muhammad SAW.
nah,
inilah yg di panggil KESAMARAN di dlm menentukan sunnah-sunnah nabi muhammad SAW.
perkara ini telah di alami sendiri oleh imam-imam mujtahid pdhal mereka itu generasi tabi'ut-tabiien .
sedangkan kita pulak adalah umat akhir zaman.
di sebabkan wujud perbezaan maklumat tentang sunnah &hadis lah yg menyebabkan khilafiyah di kalangan para ulamak di sepanjang sejarah islam.
so,
kita utamakanlah dalil@ hukum yg telah jelas. barulah di ikuti dalil@ hukum yg samar-samar.

sesungguhnya perbezaan pendapat adalah rahmat.
sedangkan perselisehan &perpecahan itu adalah bala.

Nak mengaitkan sesuatu perkara dgn islam itu mestilah di buktikan dahulu dgn dalil yg kukuh dari AlQuran.

kalaulah purdah itu tradisi islam, sudah tentulah ianya di syariatkan di dlm solat, haji, umrah dsbnya.

nah,
inilah teori qias tentang mengapa wujud sebahagian ulama' mengatakan purdah, niqab dsbnya itu bukan tradisi islam.
namun purdah itu adalah perkara yg baik &ALLAH pun xlarang jika sesiapa nak pakai purdah, niqab dsbnya.
kerana ia selaras dlm mengamalkan kewajipan jilbab.
itu shj.

Perkara khilafiyah di kalangan manusia hanya akan settle di akhirat. Kita di dunia hanya di tuntut mengikuti apa yg jelas dari sisi ALLAH &sememangnya bukti kebenaran AlQuran itu jelas &terang benderang.


Dan tidaklah berseliseh org-org yg di beri Kitab kecuali dari sesudah ilmu datang kpd mereka kerana dengki antara mereka.
dan barangsiapa kafir dgn ayat-ayat ALLAH maka sesungguhnya ALLAH sangat pantas perhitungannya
Ali 'imran: 19

Dan jika engkau mengikuti keinginan mereka dari sesudah apa yg telah datang kpd engkau dari ilmu, sungguh jika begitu nescaya engkau dari org-org yg zalim
Al-Baqarah: 145.

Itulah umat yg sungguh telah berlalu. bagi mereka apa yg telah mereka usahakan dan bagi kamu apa yg kamu usahakan. dan kamu sekali-sekali tidak akan di tanya dari apa yg dahulu mereka kerjakan
Al-Baqarah: 141.


Sunnah &para sahabat telah berlalu.....kita adalah umat akhir zaman....Tuhan memahami kesusahan &kesamaran kita!

Tuhan kami! janganlah engkau bebankan ke atas kami akan beban yg berat
(isr: perjanjian, beban bai'at, ijazah, syahadah dll)
sepertimana telah ENGKAU bebankannya ke atas org-org dari sebelum kami!
Al-Baqarah: 286.

ALLAH tidak akan beban ke atas umat akhir zaman ini sepertimana yg DIA telah bebankan ke atas org-org terdahulu dari kita yakni ahlulbait &sahabat.

---Di Antara Ulama Zaman Ini yang Mewajibkan Purdah/niqab

Di antara para ulama zaman ini yang menguatkan pendapat ini adalah: Syaikh Muhammad As-Sinqithi, Syaikh Abdul Aziz bin Baz, Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin, Syaikh Abdullah bin Jarullah bin Ibrahim Al-Jarullah, Syaikh Bakr Abu Zaid, Syaikh Mushthafa Al-Adawi dan para ulama lainnya. Inilah sedikit penjelasan tentang dalil-dalil para ulama yang mewajibkan purdah (menutup wajah) bagi wanita.

Wallahu'alam...----

2 comments:

  1. bertudung,berpurdah,berjilbab(niqab)..
    tudung darjatnya tinggi,purdah pula darjatnya paling tinggi..niqab pula darjatnya palinh2 dan tidak terhingga tingginya.. so pilihlah yang mana...

    ReplyDelete
  2. insyaallah..sedang berusaha ke arah itu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...