Friday, December 31, 2010

~Surat wasiat dari abah~

Surat wasiat dari ayahku.....

Dahulu aku dan semua adik beradik aku telah menerima wasiat dari ayahku..lalu aku tuliskan balik pada ruangan blog esasterawan.net aku yang dulu..dan sekarang aku copy paste balik ke blog baru ini...sebab menurutku,ianya pesanan-pesanan yang  amat penting untuk mengingatkan aku....


Wasiat dari abah untuk semua Anak-anakku...
Adapun berwasiat itu merupakan sunnah nabi, walaupun hukumnya hanyalah sunat tetapi adalah digalakkan....untuk anak-anakku ini ialah wasiat abah yang jangan dipandang enteng....


1. Jagalah iman setiap saat dan ketika,supaya kita selamat di dunia lebih2 lagi di akhirat nanti.Bagaimana nak jaga iman..?Kenalah kita buat usaha atas iman...Jagalah deria,mulut,mata,telinga dan semua anggota agar patuh kepada seluruh perintah ALLAH SWT.Dahulukan agama setiap ketika,pasti ALLAH tidak murka.


2. Jagalah olehmu solat wajib 5 waktu sehari semalam.Selagi kita menjaganya,maka dapatlah kita akan perhatian ALLAH,tetapi apabila kita mula melupakannya,maka kita 'terlupa' dapat pandangan ALLAH.Ajak olehmu,saudara2 mu bersolat.Banyakkan solat2 sunat,khususnya solat tahajud di sepertiga malam..


3. Cari olehmu akan ilmu,kerana ilmulah pelita kegelapan kehidupan.Usahakan mencarinya di mana jua.Walaupun terpaksa berlapar dahaga.Carilah ilmu,untuk kehidupan selepas mati,supaya tak menyesal di kemudian hari.


4. Bijakmu bicara,tetapi jangan lupa zikir kepada Tuhan yang Esa.Hatimu hidup bila berzikir,hentinya zikir,hatipun mati.


5. Anak-anakku..,telah abah ajarkan Al-Quran buat kalian semua sedari kecil lagi..jangan kalian lupa akan kalamullah yang paling suci itu..karena ia akan menolongmu ketika di alam barzakh kelak..


6. Anak-anakku,tatkala sampai masa yang sesuai untuk kalian menikah bagi mengekalkan keturunan kita,pilihlah suami/isteri yang teguh iman dan ketaqwaannya kepada ALLAH..kelak rumahtanggamu akan bahagia,kerana disinari cahaya keimanan dalam rumahmu.Ajarkanlah anak-anakmu dengan ajaran agama yang sempurna..agar keturunan kita sentiasa di bawah lindungan-Nya...


       Tujuan abah berwasiat ini bukanlah apa,melainkan untuk mengingatkan kalian semua tentang iman dan taqwa....supaya kalian tidak jauh terpesong dengan kehidupan dunia yang bakal hancur tidak lama lagi...abah harap kalian akan memenuhi wasiat2 ini..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...